Tomato
RSS
Container Icon

Miracle Fruit Plants

Ini adalah pokok permulaan menanam pokok exotic.  Tanaman ini telah ditanam pada tahun 2003.  Ketika mendapatkannya cukup sukar.  Pada masa itu pokok ini baru sahaja diperkenalkan. Pokok ini diperkenalkan oleh seorang uncle.   Mahal juga, Rm 25.00 untuk anaknya yang setinggi 10 cm.  Mula-mula tanam didalam pasu.  Pada tahun 2008 rumah baru kami telah siap.  Terus pindahkan ke tanah. Keistimewaan pokok ini buahnya rasa manis, dan kekal manis manis walaupun kita telah minum air.  Perkembangan pokok ini lambat.  Bayangkanlah pokok ini dah hampir 10 tahun, ketinggiannya baharu sahaja 1.5 meter.


 Pada bulan Ramadhan tidak ada siapa yang nak makan, kesian buah ni.

 Buahnya yang sedang ranum dan ada yang masih hijau.  Dah ada yang sedang berbunga.



Buahnya cukup lebat, burung pun tak nak makan.  Sebab bijinya yang besar.  Boleh ke kita buat kopi dari bijinye?



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

16 comments:

smRose said...

salam,
pernah jumpa pokok ni dgn buahnya sekali kat CH, tokeh nurseri tu kata kalo nak rasa buahnya RM5 satu-mahal tu, boleh la cuba jual kat bazar ramadan ni...hehehe

Dewberry said...
This comment has been removed by a blog administrator.
SriKota Garden said...

Laku ke? Hee....hee

waliz said...

saya punya berbunga aja tapi tak lekat buahnya :(

SriKota Garden said...

Pokok ni pada permulaan, hanya bunga je. Lepas tu baru berbuah.

TukangKebun said...

Nak kena tunggu 10 tahun ke?
Kami nak kena tunggu berapa lama lagilah agaknya nak tunggu berbuah.
Pokoknya ada satu meter gitu tapi sejak balik ni belum nampak ianya berbunga.
Wah seronok tengok lebat buahnya.

SriKota Garden said...

Biasaya dua tahun dah berbunga, hanya pertumbuhannya je yang lambat.

Anonymous said...

mengusahakan herba garden di pejabat.ada email,nak hantar gambar

SriKota Garden said...

haziqafiqah@yahoo.com

TanahSejuk said...

Cikgu ...nk beli buah leh....teringin nk rasa keajaibannya

TukangKebun said...

Buahnya boleh buat jeruk tak?

TanahSejuk said...

thanks SriKota garden...

SriKota Garden said...

Buahnya tidak boleh dijeruk, makan segar rasanya manis. Bila minum air kosong, rasa air itu pun manis.

SriKota Garden said...

Sama-sama cikgu.

Mohammad Luqman said...

aslmkm.. sy berminat nk beli buah dia. kalau boleh contact sy di email sy luqmanzhulkepli@gmail.com.. tq

Mohammad Luqman said...

aslmkm.. sy berminat nk beli buah dia. kalau boleh contact sy di email sy luqmanzhulkepli@gmail.com.. tq

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...