Tomato
RSS
Container Icon

Black pepper (Piper nigrum)

Apabila bercerita tentang spice ini, tentu kita teringat Tanah Melayu dijajah kerana adanya rempah ini.  Tidak ramai yang menanam pokok ini.  Kerana spice ini mudah didapati di negara kita.  Sekarang ini, cukup mudah untuk mencari anak pokok lada hitam di nursery-nursery.  Hari ini saya menuai buah lada hitam yang ditanam sendiri. 





Pokoknya mudah dijaga.  Saya hanya menanam didalam pasu.  Sehingga hari ini pokok ini masih tidak ada tanda-tanda untuk memanjat.  Pastikan tempatnya dikawasan yang agak redup.



 Tangkai-tangkai buah lada hitam sedang menanti untuk dituai.  Kelebihan pokok ini sentiasa berbuah. 




Buahnya yang telah masak.  






Inilah hasil tuaian hari ini.  Sudah beberapa tahun tidak membeli lada hitam, kerana dah ada pokoknya sendiri. 


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

33 comments:

Kopiolimauice said...

senangnya..jimat lgi tu...

suka suka said...

assalam skg.. kalau tanam dari keratan boleh ke?

smRose said...

dah lama teringin nak tanam lada hitam, tapi urseri kat sini tak de jual la pulak

SriKota Garden said...

Lada hitam boleh ditanam dengan keratan batang dan juga biji benih.

Ummu Madihah said...

Salam Srikota,

Wah bagusnya, dalam pasu pun boleh subur dan banyak berbuah sebegitu ya! Mak Aji biasa dok tengok pokok lada hitam yg tinggi2 yg orang memetiknya terpaksa panjat tangga bagai!

SriKota Garden said...

Mungkin disebabkan tanam dalam pasu, pokok ini tidak memanjat agaknya.

MoK NaNiE said...

salam Srikota..

salam perkenalan.. harap2 dapat berguru dlm bab berkebun nih.. srikota duduk di tampin kah?

HangKebon said...

menarik ni....mana boleh dpt benihnya? kena keringkan ke lada tu lepas petik? or guna fresh? :)

TukangKebun said...

Father in law ada bagi last year. Saya main belasah letak tempat kurang matahari. Masih belum ada tanda menjalar tapi merimbun. Banyak tuaian tu cikgu.

SriKota Garden said...

Elok juga tu tak menjalar kan.

SriKota Garden said...

Benih daripada nursery, saya gunakan yang kering, kadang kala yang masih hijau.

Suzi Isa said...

selam kenal.bestnya tp mcm mne nk dptkan benih nya ye.teringin jugak nk tanam...

SriKota Garden said...

Send alamat saya akan poskan

Suzi Isa said...

Tima kasih! Ni alamat sya suziisa hospital daerah jerantut,jerantut pahang terima kasih sekali.

Anonymous said...

sy pun nk juga benih lada hitam ni. bole ke? admin@enviroasia.com.my

SriKota Garden said...

Kirimkan alamat

nawal said...

Teringin juga nak tanam pokok ni.saya nak beli benihnya boleh tak?

SriKota Garden said...

@ nawal saya tak jual benihnya, kalu ada benihnya saya akan kirimkan. haziqafiqah@yahoo.com

nawal said...

Oo..yeke.kalau ada,boleh la juga.emel saya nawal288379@yahoo.com

qistina said...

Salam, saya teringin nak tanam pokok ni, boleh saya beli benihnya?

Ahmad Ramli bin Abdul Wahab said...

Assalamualaikum, boleh sy nak beli anak benih lada hitam? Email saya mynameis_araw@yahoo.com

Yu Jian said...

Salam sejahtera...saya juga nak tanam lada hitam (dua tiga pokok) ...nak beli benihnya boleh? emailkan harganya ok kalau ada jual...terima kasih. Email saya : yujianlim@yahoo.com

Pekebun Sambilan said...

Salam Cikgu. Nak tanye dah dapat biji nya kene jemur ke kalau nak jadik mcm black papper kat kedai tu. Sy nak beli benihnya boleh? Ini email saye hafizhassin@gmail.com

Anonymous said...

salam... saya nk beli benih lada. ni alamat saya nor shuhana taha, 946, pengkalan bongor, 13200 kepala batas, pulau pinang.. cuba tanah dari bji yang d beli x tumbhg mungkin bijinya telah kering sangat ..

Anonymous said...

Saya perlukan benih dlm quantity yg banyak . harap dpt email saya azizansaid@gmail.com .. Tkasih .azizan

Anonymous said...

193, pekan lama, 08100 bedong kedah...pn .izah...nak benih lada hitam boleh?

benny_tan88 said...

Di mana boleh dpt bekalan benih lada hitam?
Hubungi saya 0129036992 saya dari melaka

Robert Gubat said...

Salam sejahtera.. saya (Robert) no hpon 0198117563 ingin membeli benih atau biji lada hitam yang boleh ditanam..

Unknown said...

Salam...
Saya berminat menanam pokok lada hitam..
Di mana boleh dapat benih @ keratan batang pokok lada hitam...????

Ajih said...

Salam...
Saya berminat menanam pokok lada hitam..
Di mana boleh dapat benih @ keratan batang pokok lada hitam...????

boss said...

Assalamualaikum,cikgu..saya berminat nak beli keratan lada hitam...boleh PM saya tak utk sy bank in duit..0124521179(cikgu Osni)

Hilary Geoffrey said...

Saya berminat menanam pokok lada hitam..
Di mana boleh dapat benih @ keratan batang pokok lada hitam0198700633

Hilary Geoffrey said...

Saya berminat menanam pokok lada hitam..
Di mana boleh dapat benih @ keratan batang pokok lada hitam0198700633

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...