Tomato
RSS
Container Icon

Memangkas Bayam Laut or Peria Laut dan pokok cemperai untuk hasil yang maksimum

Sayur ni memang tak ada di tempat saya.  Ibu saudara suami yang bagi.  Sedap lemak-lemak pahit.   Ada satu resepi gulai lemak cili api campur denga udang.... sedapnya.  Tapi hari ini bukannya kongsi resepi.  Tapi nak kongsi bagaimana nak dapat hasil yang maksimum walaupun hanya tanam sebatang.

Hasil  hari ini






Selepas dipotong pucuk baru akan tumbuh.  Lagi galak dipotong lagi banyak hasilnya.



 Dan ini pula pokok cemperai.  Sama juga caranya.




Pucuk cemperai selepas dipotong

 Kesan pemangkasan lama.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

11 comments:

smRose said...

Meriahnya, macam-macam pokok ada

Kebun Ibu said...

nama lain bagi bayam laut adalah peria pantai...

@na said...

salam sri, cemperai ni pokok ulam ye? tk tgk sebelum ni...

Ibu Qistina said...

Assalam Sri,

nak tanya,mesti ada cara nk pangkas dia kan? saya dulu ada memangkas pokok tp kesudahannya pokok makin layu pastu mati. Mcm tak kene cara je memangkas dia. :)

pertama kali dengar bayam laut/peria laut. :)

SriKota Garden said...

Ya nama lainnya peria pantai, dan biasanya cemperai dimasak dengan cara tumis air atau gulai lemak.

SriKota Garden said...

Cara memangkas, gunakan gunting pokok. biasanya saya tinggalkan 5cm daripada pangkalnya.

nadia rashid said...

salam sri..tak pernah dgr lagi nama2 pokok ni...byk juga tanaman herba sri tanam

SriKota Garden said...

Tanam pokok yang kita suka je. Dua pokok pokok ni boleh buat sayur. nak cuba kurangkan beli sayur diluar.

gardener said...

Oh, Hari ini pokok tak bernama dirumah saya mendapat Nama bayam laut, sedap buat masak lemak cili api campur udang

SriKota Garden said...

Dulu pun saya tak tau namanya, kawan-kawan yang datang rumah yang cakap.

ZAMIDI diey said...

Ada benih cemperai x... sy berminat nak beli...0133077532

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...