Tomato
RSS
Container Icon

Vanilla

Selalu cerita tentang vanilla.  hari ini saya nak cerita sedikit tentang pokok ni.  Pokok ni sebenar adalah sejenis orkid.  Baunya terbit bila buahnya telah kering kehitaman.  Kalau di tempat asalnya pokok tidak perlu pollinate kerana ada serangga yang mendebunga bunganya.  Tapi dinegara kita bunganya perlu pollinate.  Cara pollinate sama macam pollinate bunga orkid.  Selalunya dalam dua tahun selepas ditanam pokok ini.  Marilah cuci mata pokok vanilla saya.


 

 Bunga vanilla yang sedang berkembang, perlu dipollinate sebaik sahaja ia berkembang.  Bunganya kembang pada waktu malam.



 
  Putik-putik  bunga vanilla sebelum kembang

 
 




 Rupa pokok vanilla


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

12 comments:

@na said...

Salam sri kota, suburnye vanilla, sukanye tgk subur betul...mcm mna tanam? Mmg sesuai hidup kat sini ya? ada benih utk dijual?
tahniah...

ummuaidan said...

pernah sekali jer tgk pokok vanilla nie...ekstrak bau tuh dr buah vanilla kan?

SriKota Garden said...

Sebenarnya ada dijual disini, saya pun beli di nursery.

Lynna Ghani said...

SK Garden...bestnya kalau dpt baking guna vanilla bean ni....kalau beli satu bean pon mahal...;)

SriKota Garden said...

Vanilla saya baru sahaja keluar bunga. Tak sabar nak rasa vanilla bean. Tunggu 8 bulan lagi.

zilazul said...

salam, saya baru je tanam pokok ni, ada tips tak camne nak jaga pokok ni bagi subur

SriKota Garden said...

Saya pakai baja soya, biasanya untuk orkid

Puteri Purnama said...

bestnya ada pokok vanila yg.subur..kalaulah akak pandai menjaganya, pasti berusaha mendapatkan benihnya.

jualbenih bunga said...

berapa tahun dah tanam sebelum keluar bunga, saya dah masuk 3 tahun masih tak bebunga

SriKota Garden said...

Jangan putus asa Wan, pokok ni pun kurang diberi perhatian.

shafirul suffian said...

teringin nak tanam. boleh kongsi nursery mana yg jual ni?

SriKota Garden said...

Kalau saya sebut nama nursery itu pun, tak guna dia dah tak jual dah pokok ni.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...