Tomato
RSS
Container Icon

Dragon Fruit




Buah yang hampir dilupakan.  Pada awal tahun 2000 buah ini cukup popular.  Bahkan ditempat kami ada petani yang mengusahakan secara besar-besaran.  Masa tu 1kg buah gred A 'besar' dijual dengan harga Rm 13.00 manakala yang kecil 1kg Rm 10.00.  Tapi sekarang sudah tak ada ladang buah Naga lagi.  Pokok Naga dirumah saya pun agak dilupakan.  Rupanya-rupanya anak saya amat menyukai buah ini.  Kena bela semula pokok ini semula.  Saya membeli anaknya direct dari ladang.  Semasa membeli anaknya pokok ini, tuan ladang ada offer anak buah naga warna kuning.  Masa tu tidak arif sangat tentang pokok ini, beli warna merah sahaja.  Sekarang rasa menyesal pula tidak membeli anak pokok naga warna kuning.  Ladangnyapun dah tak ada.  Dibiakkan dengan dua cara iaitu keratan batang dan biji benih.  Isinya berwarna putih, unggu dan kuning.  Tapi warna unggu yang paling sedap dan manis.





Sepinggan buah naga untuk hidangan pencuci mulut hari ini.  Simpan dalam peti sejuk lagi sedap.







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

PutriPurnama said...

cantiklah warna buah ni. saya pernah makan jenis isi putih, jenis yg.cantik ni..belum pernah makan.Sama ke rasa dgn.yg.putih tu puan?

SriKota Garden said...

Saya dah rasa yang putih dan purple. tapi yang purple lagi manis dan sedap.

Dewberry / Amanita said...

Wow! It looks stunning! I bet it tastes amazing, too!

Unknown said...

Sedap nya...yg merah ni manis compare dgn yg putih takde rasa. brpa lama baru kluar buah ni?saya tnam dh lama tpi tak buah lngsung

SriKota Garden said...

Biasanya tak lama setahun dah berbuah, kalau banyak baja lagi cepat ia berbuah.

seedsforsale.blogspot.com said...

lynn ada benih tp x confident nak tanam..putih punya

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...