Tomato
RSS
Container Icon

Menanam Herba Thyme Daripada Keratan Batang.


 Sudah beberapa kali cubaan menanam Thyme secara biji benih, pasti gagal.  Akhirnya terlintas di hati untuk memberi Thymes segar dipasaraya.  Biasanya pasaraya besar seperti TESCO, EON ada menjual Herba Tyhmes segar.  Saya potong pucuknya dan cuba menanam secara keratan batang.  Tidak sangka kaedah ini berjaya.  Gambar diatas potongan Thymes berusia dua minggu.  Sudah menunjukkan pertumbuhan pucuk yang baru.  Dengan hanya bermodalkan tidak sampai dua ringgit anda akan dapat beberapa rumpun Thymes anda sendiri.  Cepat mudah dan murah. 


 Keratan Thymes yang sudah mula berakar. 






Antara keratan Thymes yang sudah kualihkan ke dalam pasu. 




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

11 comments:

Unknown said...

Wow, nanti boleh saya cuba sama. Terima kasih

@na said...

waaah...nanti nak pi cari jgk thyme kat Tesco...tqvm 4de info

SriKota Garden said...

Selamat mencuba

Mixed-family in da house.... said...

wah experiment berjaya........pssst, boleh tiru nanti nih....heehehhe

gardener said...

tahniah berjaya, saya dah try 3 kali semua fail.

gardener said...

tahniah berjaya, saya dah try 3 kali semua fail.

Rini said...

mmg senang nak hidup thyme ni. ada jugak tanam dr batang yg beli kat tesco tp kena cabut dgn mak. dia ingat rumput. sabar je la....

Temuk said...

Assalam, SriKota Garden. Pak Temuk mohon izin singgah.

Meriah sekali paparan-paparan cerita dan gambar SriKota Garden. Tahniah berjaya membiakkan thymes melalui keratan batang. Di pasaraya-pasaraya besar memang ada berbagai herba yang memikat hati. Pernah juga cuba membiakkan 2,3 jenis pudina, tapt tak tahan lama kesuburannya (tak pandai jaga!). Potting mixture jenis/jenama apalah agaknya yang SriKota selalu gunakan.

SriKota Garden said...

Selalunya saya pakai pelbagai jenama, berdasarkan apa yang kedai tu tawarkan. Biasanya jenama Holland dan kadang-kala begnya warna silver. Maaflah Pak Temuk stok potting dah habis sebab tu tak tau nama bekasnya. Suami saya dah bakar. Nanti saya update jenamanya bila beli yang baru.

Unknown said...

menarik ni SriKota....saya pon nak cuba la nnt..:)

Puteri Wijaya mala2 said...

Salaam...boleh jual benih thyme pd saya? Kat Sini takde.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...