Tomato
RSS
Container Icon

Mexican Sunflower



Dahulu bila nak tanam bukan main payah nak hidup.  Puas semai tak hidup-hidup, last ambil anaknya daripada rumah rakan.  Tapi bila dah hidup dan mengeluarkan biji benih.  Tak payah semaipun, anak-anaknya akan tumbuh sendiri. 




Kelebihannya bunga ini tidak memerlukan baja yang banyak.  Sebenarnya memang tak letak baja pun.  Tahan panas senang kata boleh berdikari sendiri.  Tapi bila dibelai, dibaja pokoknya boleh tumbuh sehingga dua meter.  Dalam gambar ni pokok yang tak letak baja. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

12 comments:

Tiny garden said...

Masa kecil dulu ada juga tanam bunga ni...bila tengok gambar tu terkenang kampung lama!

suka suka said...

dan cantik..

@na said...

cantik nye...meriah betul color tu, berseri-seri..tk penah tgk bunga ni..

Puteri Purnama said...

cantik nya, bunga ni ada bau ke?..

nadia rashid said...

cantik betul..ini kira sunflower dari family yg kecil-kecil la kan..

lynnhelite said...

Lynn punya dah arwah.. sbb tinggal lama, tanah kering kontang, sob, sob..

SriKota Garden said...

Saya suka tanam sebab warnanya menceriakan.

SriKota Garden said...

Tapi tak ada bau. Kalau dipangkas bunganya yang dah layu, pokok ini akan hidup lebih lama.

TukangKebun said...

Pokok jenis ini lagi tak banyak baja, lagi rajin berbunga kan. Cantik sungguh colournya.

SriKota Garden said...

selalu lupa nak letak baja.

Rini said...

cantik warnanya. klu tumbuh byk pokok dan berbunga serentak mesti cantik. ceria suasana.

benih dh dapat. terima kasih :)

Dr. H said...

Salam Zuraidah,

Saya dah dapat biji benih kongsi, terima kasih. Akan disemai secepat mungkin. Terima kasih banyak2

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...